Istoria Black Friday în lume

Cele mai citite articole

Termenul de Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară, acum peste 150 de ani, și abia acum șase decenii a început să fie legat de cumpărături, deși retailerii ar fi preferat denumirea de Big Friday. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare.

24 septembrie 1869 a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de „Black Friday” fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți. Pe vremea când magazinele din SUA își scriau de mână registrele contabile, profiturile erau trecute cu cerneală neagră, iar pierderile, cu roșu. În general multe magazine erau „pe roșu” (in the red) mai tot timpul anului și treceau pe profit („went into the black”) după sărbătoarea de Thanksgiving, la final de noiembrie, când cumpărătorii achiziționau multe mărfuri la reducere. Așadar, de mai mult timp termenul de Black Friday este asociat cu perioada de final de noiembrie, însă legătura cu shoppingul a venit mult mai târziu, acum șapte decenii.

La începuturi, termenul Black Friday era folosit pentru evenimente triste sau situații neplăcute, cum ar fi cazurile în care lucrătorii lipseau de la muncă după Ziua Recunoștinței. Trebuie spus că ideea de a face cumpărături extinse în noiembrie era populară în SUA încă de acum un secol. Spre exemplu, în 1924 magazinul Macy’s lansa o faimoasă „Thanksgiving Day Parade” în New York. Marile magazine vindeau bine la final de noiembrie și în anii ’30, chiar dacă simțeau efectele Marii Crize (the Great Depression), iar în 1939, la cererea reatailer-ilor, președintele SUA a mutat cu o săptămână mai repede sărbătorirea zilei Recunoștinței. Abia după 1980, BF a devenit un fenomen de shopping în SUA și oamenii au început să se înghesuie în magazine. Asa cum era de asteptat, acest ritual de consumerism pur american a ajuns si in Europa.

Retailerul american Amazon a organizat pe online o campanie de Black Friday pentru UK în 2010, în 2011 mici campanii timide au fost organizate de retaileri din mai multe țări UE, inclusiv România, iar în 2013 deja au fost îmbrânceli ca-n SUA și în magazine din țări ale UE, un exemplu fiind la supermarket-urile Asda, în Marea Britanie. Pentru Black Friday-ul european, Marea Britanie este cea mai mare piață, cu vânzări de peste 7 miliarde lire sterline, urmată de Germania, cu peste 6 miliarde euro, Franța cu peste 4 miliarde și Italia cu peste două miliarde euro. Alte țări cu vânzări mari sunt Spania, Olanda și Belgia.

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ultimele noutăți